(38)
10/1/2012
Výňatek z knihy Umění vnímat umění (14)
Co v tom mám vidět?
Slyšíme-li ptačí zpěv, můžeme nerozumět tomu, jestli je to zpěv samečka nebo samičky, můžeme nerozumět tomu, jestli je to zpěv ptáka klidného nebo vystrašeného a podobně. To je správné neporozumění. Ukrutně špatně ale nerozumíme ptačímu zpěvu, říkáme-li, že nerozumíme tomu, co pták říká. To je meta-neporozumění. Stejně tak abstraktní malbě můžeme správně nerozumět proto, že nevíme, jaký konkrétní úkol řeší, na jakou otázku si autor odpovídá, do jakého kontextu malba vstupuje. Meta-neporozumění je, když si před abstraktním obrazem klademe otázky v principu nepatřičné, jako třeba Co v tom mám vidět? Když se díváme na Černý čtverec, můžeme nerozumět tomu, proč ho Kazimir Malevič (1878–1935) namaloval a co tím chtěl říci, ale ptát se, co v tom čtverci jako máme vidět, je nesmysl. To je category error. Vidět v něm máme to, co vidíme – černý čtverec, víc nic.
(Michael Třeštík, Umění sbírat umění – Guerilia writing about art, nakl. Gasset 2011)
počet přečtení 2120