(35)
8/17/2012
Výňatek z knihy Umění vnímat umění (11)
Indexové znaky
Americký malíř Robert Rauschenberg (1925–2008) roku 1953 natáhl na zem sedm metrů dlouhý pruh papíru a americký hudební skladatel John Cage (1912–1992) ho podélně přejel automobilem, jednou jeho pneumatikou namočenou do inkoustu. Kromě toho, že je to graficky zajímavé a příjemně bláznivé, je to čistý indexový znak, protože stopa na papíře je přímým fyzikálním následkem přejetí pneumatikou (Obr. 10). Také je to úvaha o uměleckém díle bez dotyku lidské ruky a o povaze autorství. Je autorem takového díla Robert Rauschenberg, nebo John Cage? Oni se dohodli, že oba. O osm let později Američan korejského původu Nam June Paik (1932–2006) vytvořil dílo svým výrazem podobné, několikametrovou stopu. Namočil si hlavu a vlasy do barvy a táhl ji několik metrů po papíře položeném na zem. Jiný koncept, jiný smysl, ale index vznikl skoro stejný.
(Michael Třeštík, Umění sbírat umění – Guerilia writing about art, nakl. Gasset 2011)
počet přečtení 1677