Home Kulatý stůl
Na eAntik
Na Poradnu mTřeštíka
O nás
Počet návštěv 0
Počet přečtení 99733
Počet článků 39
Počet komentářů 14
Hledání v Kulatém stolu:
 
Vložit příspěvek (článek)
Témata
Archiv

Poslední komentáře:
29.9.12 Michal Bycko, Ph.D. - k článku 37
V umeni ... vobec ... divit sa nema vyznam . Mame dve moznosti: 1. plne ho akceptujem.., 2. ignoruje ...
15.8.12 David Horinek - k článku 8
Myslim, ze timto jste vydesili vsechny sberatele zacatecniky nebo lidi, kteri by chteli do skla inve ...
18.5.12 Zuzana Buzová - k článku 18
Musím pochváliť Vašu ochotu a srdečnosť. Kupovali sme u Vás secesné zrkadlo, šlo to až na Slovensko. ...
30.11.09 Jiří Bajer - k článku 14
Dobrý den,dovolil bych si přidat jedno moudro od mého hodináře/ sám jsem laik,proto když nevím,tak s ...
15.2.09 Stanislav Bílík - k článku 11
Chybí tu možnost dalšího zvětšení fotografie předmětu což považuji za dost podstatné pro posouzení d ...
3.2.09 Věra Piskáčková - k článku 1
Mám opravdu velikou radost jak se eAntik v průběhu let vyvíjí.Nová grafika stránek je přínosem a mě ...
19.1.09 Josef Platil - k článku 4
Informace o počtu návštěv byla velmi užitečná pro prodávající i kupující - byla to dobrá informace ( ...
5.1.09 Jaroslav Hajduch - k článku 7
Nápad přichází a odchází. Nápad je pohyb. Bez pohybu nelze žít.
3.12.08 Vladimír Veverka - k článku 4
ad ukazatel počtu návštěv položek - jako nejjednodušší řešení mi připadá zakomponovat tento údaj jak ...
2.12.08 Kateřina Havlíčková - k článku 4
Přimlouváms e za vrácení informace o poštu shlédnutí - byla rozhodně zajímavá, Dále se přidávám k p ...
RSS
Co je to RSS?

Odkazy:
www.arborvitae.eu
www.artantiques.cz
www.artarchiv.cz/abart
www.glassrevue.cz
www.grandcafeorient.cz
www.johansen.bloguje.cz
www.keramika-sklo.cz
www.lidovaremesla.cz
www.nck.cz
www.puncovniurad.cz
www.upm.cz
www.feja.cz
(34) 8/10/2012
Výňatek z knihy Umění vnímat umění (10)
 
   Konceptuální zobrazení

   Princip konceptuálního, schematického zobrazení jsme si demonstrovali na příkladu mapy. Mapa podává informace jiným způsobem než fotografie nebo iluzivní obraz a je třeba ji vnímat v jiném režimu. Mapa je soustavou znaků, z nichž některé jsou pro nás intuitivně srozumitelné, zatímco na jiné se musíme podívat do legendy. Informace, kterou z mapy získáváme, vzniká z významu znaků, nikoli z jejich podoby. Není důležité, jakou značku má třeba kostel, jestli je to malý domeček s věžičkou nebo křížek s kolečkem, je důležité, že ta značka znamená kostel, a my tedy víme: toto je kostel. Nikoli takto vypadá kostel.

   Toto je faraon. A jen trochu jiné schéma znamená: Toto je velitel, nebo toto je bojovník, nebo toto je otrok. Toto je Kristus, pak dvanáct skoro stejných postav. Není důležité, jak vypadají nebo jak jsou rozmístěny v prostoru kolem Krista. Toto je dvanáct apoštolů. Picassovy portréty jsou také schématem. Toto jsou oči Gertrudy Steinové. Nikdo si nemůže myslet, že portrétem Ambroise Vollarda chtěl Picasso zachytit, jak vypadá Ambrois Vollard. Picasso nenamaloval Vollardova oční víčka, namaloval jen jejich tíhu, namaloval masitost nosu a pokleslost rtu. Nenamaloval, jaké má sako, ale že má sako. Toto je Ambrois Vollard.


    (Michael Třeštík, Umění sbírat umění – Guerilia writing about art, nakl. Gasset 2011)

počet přečtení 1868