Home Kulatý stůl
Na eAntik
Na Poradnu mTřeštíka
O nás
Počet návštěv 333335
Počet přečtení 63960
Počet článků 39
Počet komentářů 14
Hledání v Kulatém stolu:
 
Vložit příspěvek (článek)
Témata
Archiv

Poslední komentáře:
29.9.12 Michal Bycko, Ph.D. - k článku 37
V umeni ... vobec ... divit sa nema vyznam . Mame dve moznosti: 1. plne ho akceptujem.., 2. ignoruje ...
15.8.12 David Horinek - k článku 8
Myslim, ze timto jste vydesili vsechny sberatele zacatecniky nebo lidi, kteri by chteli do skla inve ...
18.5.12 Zuzana Buzová - k článku 18
Musím pochváliť Vašu ochotu a srdečnosť. Kupovali sme u Vás secesné zrkadlo, šlo to až na Slovensko. ...
30.11.09 Jiří Bajer - k článku 14
Dobrý den,dovolil bych si přidat jedno moudro od mého hodináře/ sám jsem laik,proto když nevím,tak s ...
15.2.09 Stanislav Bílík - k článku 11
Chybí tu možnost dalšího zvětšení fotografie předmětu což považuji za dost podstatné pro posouzení d ...
3.2.09 Věra Piskáčková - k článku 1
Mám opravdu velikou radost jak se eAntik v průběhu let vyvíjí.Nová grafika stránek je přínosem a mě ...
19.1.09 Josef Platil - k článku 4
Informace o počtu návštěv byla velmi užitečná pro prodávající i kupující - byla to dobrá informace ( ...
5.1.09 Jaroslav Hajduch - k článku 7
Nápad přichází a odchází. Nápad je pohyb. Bez pohybu nelze žít.
3.12.08 Vladimír Veverka - k článku 4
ad ukazatel počtu návštěv položek - jako nejjednodušší řešení mi připadá zakomponovat tento údaj jak ...
2.12.08 Kateřina Havlíčková - k článku 4
Přimlouváms e za vrácení informace o poštu shlédnutí - byla rozhodně zajímavá, Dále se přidávám k p ...
RSS
Co je to RSS?

Odkazy:
www.arborvitae.eu
www.artantiques.cz
www.artarchiv.cz/abart
www.glassrevue.cz
www.grandcafeorient.cz
www.johansen.bloguje.cz
www.keramika-sklo.cz
www.lidovaremesla.cz
www.nck.cz
www.puncovniurad.cz
www.upm.cz
www.feja.cz
(30) 6/18/2012
Výňatek z knihy Umění vnímat umění (6)

    Útoky na figuru a pozadí

    Henri Matisse (1869–1954) své obrazy sice komponoval z čitelných figurálních prvků, ale ostrou barevností a sousedstvím komplementárních barev dával vztahům jednotlivých ploch a plošek takové napětí, že oko pozorovatele je nuceno k neustálému zmatenému pohybu po obraze a není schopné se soustředit na jedno místo na dostatečně dlouhou dobu, aby si vybralo, co vnímá jako pozadí a co jako figuru. Oko tedy běhá po obrazu, neklidně víří, ale figury se netvoří. Na Matissově Interiéru s lilky dá dost velkou práci ty lilky vůbec najít a spočítat dřív, než pohled zase vylétne na paraván za nimi.

   Pablo Picasso (1881–1973) v kubistických kolážích i plastikách zase zaměňuje figury s pozadím pomocí přechodu materiálu z figury na pozadí a naopak, nebo pozadí zvýrazní materiálem, zatímco figuru negativně vystřihne. Nutí tak pozorovatele, aby to, co na základě materiálu nebo barvy vnímal jako pozadí, na základě tvaru a smyslu začal vnímat jako figuru, a zase naopak, tedy nutí k stálému „převracení" vnímání. Picasso například rozstřihl noviny na dvě části a na obrazu Housle z roku 1912 z jedné části udělal kus houslí a z druhé pozadí celé kompozice.

   Význam obrazů Pieta Mondriana (1872–1944) není v apartní geometrické eleganci, nýbrž právě v řešení problému figury a pozadí, ve snaze nemalovat něco na něčem, ale jen něco samo o sobě. Přesné optické vyvažování jeho kompozic mělo za smysl u všech prvků obrazu potlačit dominanci, tedy stávání se figurou, a naopak současně u všech prvků potlačit pasivitu, tedy stávání se pozadím. Na obraze Kompozice s červenou, černou, modrou a žlutou nevidíme červený obdélník na bílém pozadí, ale červený obdélník vedle bílých obdélníků.

   
  (Michael Třeštík, Umění sbírat umění – Guerilia writing about art, nakl. Gasset 2011)

počet přečtení 1084