Home Kulatý stůl
Na eAntik
Na Poradnu mTřeštíka
O nás
Počet návštěv 0
Počet přečtení 97778
Počet článků 39
Počet komentářů 14
Hledání v Kulatém stolu:
 
Vložit příspěvek (článek)
Témata
Archiv

Poslední komentáře:
29.9.12 Michal Bycko, Ph.D. - k článku 37
V umeni ... vobec ... divit sa nema vyznam . Mame dve moznosti: 1. plne ho akceptujem.., 2. ignoruje ...
15.8.12 David Horinek - k článku 8
Myslim, ze timto jste vydesili vsechny sberatele zacatecniky nebo lidi, kteri by chteli do skla inve ...
18.5.12 Zuzana Buzová - k článku 18
Musím pochváliť Vašu ochotu a srdečnosť. Kupovali sme u Vás secesné zrkadlo, šlo to až na Slovensko. ...
30.11.09 Jiří Bajer - k článku 14
Dobrý den,dovolil bych si přidat jedno moudro od mého hodináře/ sám jsem laik,proto když nevím,tak s ...
15.2.09 Stanislav Bílík - k článku 11
Chybí tu možnost dalšího zvětšení fotografie předmětu což považuji za dost podstatné pro posouzení d ...
3.2.09 Věra Piskáčková - k článku 1
Mám opravdu velikou radost jak se eAntik v průběhu let vyvíjí.Nová grafika stránek je přínosem a mě ...
19.1.09 Josef Platil - k článku 4
Informace o počtu návštěv byla velmi užitečná pro prodávající i kupující - byla to dobrá informace ( ...
5.1.09 Jaroslav Hajduch - k článku 7
Nápad přichází a odchází. Nápad je pohyb. Bez pohybu nelze žít.
3.12.08 Vladimír Veverka - k článku 4
ad ukazatel počtu návštěv položek - jako nejjednodušší řešení mi připadá zakomponovat tento údaj jak ...
2.12.08 Kateřina Havlíčková - k článku 4
Přimlouváms e za vrácení informace o poštu shlédnutí - byla rozhodně zajímavá, Dále se přidávám k p ...
RSS
Co je to RSS?

Odkazy:
www.arborvitae.eu
www.artantiques.cz
www.artarchiv.cz/abart
www.glassrevue.cz
www.grandcafeorient.cz
www.johansen.bloguje.cz
www.keramika-sklo.cz
www.lidovaremesla.cz
www.nck.cz
www.puncovniurad.cz
www.upm.cz
www.feja.cz
(29) 6/12/2012
Výňatek z knihy Umění vnímat umění (5)

   Figura a pozadí

   Naše vidění si zorné pole zjednodušuje, jak jen umí, ještě dřív, než informace pošle do mozku. Ale i tak je jejich množství pořád příliš velké na to, abychom na ně dovedli nějak účelně reagovat. Proto mozek to nekonečné množství informací nejprve přetřídí, přerovná, přestrukturuje a vyhodnotí, teprve pak je pustí do vědomí a teprve pak je vědomí schopno vybrat ty, na které je třeba reagovat – obrana, útok, útěk...

   To, co se nepodaří nějak účelně a logicky seskupit, zrak vyhodnotí jako neuspořádatelné nebo nepodstatné. Chová se ekonomicky, chce rychle porozumět vizuální informaci, proto neuspořádanost nebo nepodstatnost nevnímá, dá jí status „pozadí" – čehosi neurčitého, na co není třeba reagovat, co není třeba dál podrobněji analyzovat. Neuspořádané části vizuálního pole se tak pro nás stávají v podstatě neviditelnými.

   ...To zbývající, důležité, se začne dotvářet tak, aby to dalo dohromady logickou a pravděpodobnou informaci, a tak vzniká figura. Přestože dvojici pojmů figura a pozadí patrně prvotně známe spíše z výtvarného umění, má svůj základ a počátek ve fyziologii a psychologii vnímání. Pojmy figura a pozadí by měly stejný smysl, i kdyby výtvarné umění neexistovalo. Kdyby pes nebo nosorožec uměli popsat, co vidí, k pojmům figura a pozadí by se brzy dostali také. Pojem figura v této souvislosti samozřejmě neznamená pouze lidskou figuru, neboli tělo, nýbrž jakýkoli plošný nebo prostorový útvar odlišený od pozadí. Mrak na obloze, červený čtverec na obraze, jediné otevřené okno na fasádě domu...

(Michael Třeštík, Umění sbírat umění – Guerilia writing about art, nakl. Gasset 2011)

počet přečtení 1627