Home Kulatý stůl
Na eAntik
Na Poradnu mTřeštíka
O nás
Počet návštěv 0
Počet přečtení 97779
Počet článků 39
Počet komentářů 14
Hledání v Kulatém stolu:
 
Vložit příspěvek (článek)
Témata
Archiv

Poslední komentáře:
29.9.12 Michal Bycko, Ph.D. - k článku 37
V umeni ... vobec ... divit sa nema vyznam . Mame dve moznosti: 1. plne ho akceptujem.., 2. ignoruje ...
15.8.12 David Horinek - k článku 8
Myslim, ze timto jste vydesili vsechny sberatele zacatecniky nebo lidi, kteri by chteli do skla inve ...
18.5.12 Zuzana Buzová - k článku 18
Musím pochváliť Vašu ochotu a srdečnosť. Kupovali sme u Vás secesné zrkadlo, šlo to až na Slovensko. ...
30.11.09 Jiří Bajer - k článku 14
Dobrý den,dovolil bych si přidat jedno moudro od mého hodináře/ sám jsem laik,proto když nevím,tak s ...
15.2.09 Stanislav Bílík - k článku 11
Chybí tu možnost dalšího zvětšení fotografie předmětu což považuji za dost podstatné pro posouzení d ...
3.2.09 Věra Piskáčková - k článku 1
Mám opravdu velikou radost jak se eAntik v průběhu let vyvíjí.Nová grafika stránek je přínosem a mě ...
19.1.09 Josef Platil - k článku 4
Informace o počtu návštěv byla velmi užitečná pro prodávající i kupující - byla to dobrá informace ( ...
5.1.09 Jaroslav Hajduch - k článku 7
Nápad přichází a odchází. Nápad je pohyb. Bez pohybu nelze žít.
3.12.08 Vladimír Veverka - k článku 4
ad ukazatel počtu návštěv položek - jako nejjednodušší řešení mi připadá zakomponovat tento údaj jak ...
2.12.08 Kateřina Havlíčková - k článku 4
Přimlouváms e za vrácení informace o poštu shlédnutí - byla rozhodně zajímavá, Dále se přidávám k p ...
RSS
Co je to RSS?

Odkazy:
www.arborvitae.eu
www.artantiques.cz
www.artarchiv.cz/abart
www.glassrevue.cz
www.grandcafeorient.cz
www.johansen.bloguje.cz
www.keramika-sklo.cz
www.lidovaremesla.cz
www.nck.cz
www.puncovniurad.cz
www.upm.cz
www.feja.cz
(28) 6/5/2012
Výňatek z knihy Umění vnímat umění (4)

Tajuplnost Mony Lisy

Automatickou a „svévolnou" prací oka pozorovatele se vykládá záhadnost výrazu Leonardovy Mony Lisy. Pro vnímání výrazu každého obličeje jsou nejdůležitější koutky rtů a koutky očí, protože z nich usuzujeme na okamžitou náladu člověka, na jeho duševní rozpoložení. Přestože celou tvář Mony Lisy Leonardo svou malbou definoval velmi přesně, koutky očí a rtů ponechal trochu méně zřetelné, méně přesně tvarově určené. Při prohlížení obrazu naše vidění ale nepřijme Leonardovu neurčitost a dosadí si do koutků Mony Lisy konkrétní přesný tvar, který odpovídá nějakému konkrétnímu emocionálnímu výrazu. Jenže prohlížení obrazu je proces. Obraz pozorujeme těkavými přeskoky a krátkými fixacemi, které jsou paprskovitě a síťovitě upořádány kolem míst s největším množstvím vizuální informace. Při každém těkavém návratu pohledu na koutky rtů nebo očí Mony Lisy naše vidění znovu napravuje Leonardovu neurčitost a znovu dosazuje nějaký přesnější tvar. Jenže samozřejmě pokaždé trochu jiný. Výraz Mony Lisy se tedy ve vidění pozorovatele i během jednoho prohlížení nepřetržitě, nečekaně, a tedy tajuplně mění. Také se má za to, že k tajuplnosti přispívá i pocit, že celá Mona Lisa se trochu pohybuje. To je zase způsobeno tím, že vidíme-li horizont za jejím pravým ramenem, oko nám dosadí i odpovídající horizont za ramenem levým a naopak. Ale protože Leonardo namaloval horizonty za jejími rameny v nepatrně nestejné výšce, Mona Lisa se nám zdá chvíli „výš" a chvíli „níž", jako by se sama od sebe trochu pohybovala.

(Michael Třeštík, Umění sbírat umění – Guerilia writing about art, nakl. Gasset 2011)

počet přečtení 1621