Aby se dobře držela v posteli
... nenašel jsem žádnou knihu, kterou bych si položil na noční stolek, a za týden měl alespoň hrubou představu o tom, co to umění vlastně je. Ne dějiny umění, ale umění jako takové. Profesionálové pro nás nenapsali nic...
Nezbývá tedy nic jiného než revoluce zdola. Nesmiřitelný pouliční boj o každý dům zvlášť, o každé téma, od knihy ke knize, rozkopnout dveře a pobrat, co se dá, loupit stránku po stránce a s partyzánskou záludností vydobýt srozumitelnou knihu o umění pro normální lidi. Pro lidi, kteří si ji budou číst třeba před spaním, a než zhasnou, odloží ji na noční stolek bez pocitu, že byla napsána ve svahilštině. Nezbývá nic jiného než guerilla.
Vybral jsem a s pomocí přátel shromáždil pár knih a rozhodl se z nich knihu na noční stolek poskládat sám. Do některých jsem pronikal hrubou silou, do některých lstí, některé se vzdaly samy, jiné se naopak dobýt vůbec nepodařilo.
Chtěl jsem tedy udělat zhruba z padesáti knih jednu, ale jenom tak velkou, aby se dobře držela v posteli. Pokud jde o srozumitelnost, řídil jsem se myšlenkou filosofa Miroslava Petříčka a praxí obchodního domu IKEA. Miroslav Petříček říká: „Máme-li porozumět složitosti složitého, nemůžeme je redukovat na něco jednoduchého." Nesnažil jsem se proto redukovat složitosti na něco jednoduchého, snažil jsem se vybírat jen ty složitosti, které mi připadaly pro smysl věci nezbytné, a ty pak přeříkat co nejsrozumitelněji. Přesto text není všude úplně snadný a jeho čtení určitou pozornost vyžaduje.
Od IKEA jsem převzal její expediční politiku. Nábytek si sice musíte smontovat sami, ale v balení najdete všechny pomůcky, které k tomu potřebujete. Nikdo v IKEA nepředpokládá, že doma máte třeba čtrnáctku klíč. Snažil jsem se tedy, aby i uvnitř tohoto textu bylo vše, co pro jeho pochopení člověk potřebuje.
(Michael Třeštík, Umění sbírat umění – Guerilia writing about art, nakl. Gasset 2011)