Ráda bych se zmínila o nenápadné knížce s názvem Kostelecká keramika, jejímž spoluautorem je náš kolega Michael Třeštík. Je to proto, že kosteleckou keramiku považuji za jeden z kunsthistorických objevů, a musím poznamenat, že nejen já, ale například i paní doktorka Hana Rousová zabývající se nyní designem 40. let.
Myslím, že pro většinu z nás jsou 40. léta z hlediska charakteristiky umění mrtvým obdobím. Ano, známe Art Deco a funkcionalismus let dvacátých a třicátých a pak hop a je tu „Brusel“. V publikaci Dějiny českého výtvarného umění 1939/1958 jsou sklu a keramice tohoto období věnovány 3 strany, z toho keramice 1 odstavec. O kostelecké keramice ani slovo.
Název kostelecká keramika jí dalo místo vzniku, Kostelec nad Černými lesy. Keramických dílen tu bylo několik, ale za zmínku stojí dílny Aloise Vondráčka, Jaroslava Vondráčka a Jaroslava Stuchlíka. První jmenovaná vyprodukovala jeden z mála skutečně funkcionalistických čajových souborů, a zásobovala i Krásnou jizbu Družstevní práce, a to už ve směru umělecké kvality něco znamenalo. I z toho mála dobových fotografií, které se dochovaly, lze keramiku Aloise Vondráčka, podle slov Michaela Třeštíka, považovat za vlajkovou loď českého funkcionalismu v keramice.
Specifický umělecký směr 40. let však přinesly druhé dvě zmiňované dílny, dílna Jaroslava Vondráčka a dílna Jaroslava Stuchlíka. Navzájem ovlivňovaly a spolupracovaly s mladými výtvarníky. Je doloženo, že těmito dílnami prošel Petr Tučný (evropsky uznávaný designer), Josef Istler (malíř), Jiří Jílek, Pravoslav Rada, Julie Horova a další. Výrobky z obou dílen se vymezují oproti funkcionalistickému stylu, vrací se k tradičním negeometrickým tvarům, charakteristický je pro ně proškrabávaný povrch a reliéfní nálepy, objevuje se i nová barevnost. Zkrátka přinášejí styl 40. let.
To vše a mnohem více se dočtete v knize Kostelecká keramika, která je navíc doplněna více než 200 barevnými fotografiemi. Možná po prohlédnutí knihy zjistíte, že váza, nebo servis, který je kdesi u Vás zastrčen a nevážen, je „kostelecká keramika“ a teprve čeká na svou slávu mezi kunsthistoriky.