Vážený pane inženýre,
děkujeme za pozornost, kterou věnujete naší nabídce a za čas, který jste věnoval našemu upozornění, že Vám něco nepřipadá v pořádku. My si toho ceníme a rozhodně vaši zprávu nebereme “špatně”.
S nešťastnou tanečnicí je to asi takhle:
U nás byla původně nabízena za 10 000,- Kč, nyní, po slevě za 4 300,- Kč. Aukční dům Zezula ji nabízel v aukci za 2 200,- Kč. Rozdíl v kvalitě obou kusů z fotografií nevidím, ale upřímě řečeno, divil bych se, kdyby nějaký podstatný byl. K jednotlivým cenám můžeme říci:
1) Původní cena 10 000,- byla zjevně přemrštěná.
2) V aukci se cena volí cca ve dvou třetinách “předpokládané ceny” položky. Aukční dům Zezula tedy považoval za “předpokládanou cenu” cca 3 300,- Kč. Přidáme-li k tomu běžnou aukční přirážku, která obvykle činí 20 %, jsme na ceně 3 960,- Kč. Tu by kupec zaplatil, kdyby položku získal za vyvolávací cenu. Rozdíl mezi 3960,- Kč a 4 300,- Kč je ale opravdu pod rozlišovací schopností odborného nebo i jenom obchodního odhadu.
3) Proti ceně 4 300,- tedy nemůžeme spravedlivě nic namítat. Zároveň nemůžeme použít slova napodobenina. Originálem jsou jistě bronzové odlitky, ale autor souhlasil s hromadnou produkcí v keramické hmotě. Stejně tak Štursovu Melancholii můžete vidět v pálené hlíně dokonce v různých velikostech a s různými patinami a napodobenina ani kopie se jim také neříká. O co jde, vyjadřuje materiál. Když je to kamenina nebo plená hlína, je to prostě Štursa – pálená hlína, nebo Úprka – kamenina a tím je vyjádřen i status dílenského nebo továrního výrobku.
Myslíme si tedy, že dotčenou položku v nabídce můžeme nechat tak, jak je. Nicméně jsme opravdu velmi rádi, že Vám naše nabídka stojí za pozornost a budeme si moc cenit, když ji budete i nadále sledovat z tohoto pohledu. Jistě se mohou objevit položky, jejichž určení nebo cenu bychom těžko obhajovali. A čím dříve se to dozvíme, tím lépe pro celý eAntik.